1-1-14- بیانیه ماموریت چیست؟
تعریف ماموریت
بیانیه ماموریت سندي است كه يك سازمان را از ساير سازمان هاي مشابه متمايز مي نمايد. ماموريت سازمان نشان دهنده طيف فعاليت ، از نظر محصول و بازار مي شود. در بيانيه ماموريت پرسشي كه پيش روي همه استراتژيست ها وجود دارد ، مطرح مي شود، يعني ما به چه كاري مشغول هستيم؟
رسالت بيانگر ارزش ها و اولويت هاي يك سازمان است. ماموريت يا رسالت باعث مي شود كه استراتژيست ها درباره ماهيت و دامنه فعاليت هاي كنوني شركت بيانديشند و نيز جذابيت هاي بالقوه بازارها و فعاليت هاي آن را مورد ارزيابي قرار دهند. رسالت يا ماموريت سازمان نموداري است كه مسيرآينده سازمان را مشخص مي نمايد(دیوید،1378).
درمبانی نظری درهنگام تدوین اجزای فوق درزمینه تقدم زمانی به خصوص برای چشم انداز وماموریت اختلاف نظر وجود دارد. گروهی اعتقاد دارند که موسسان یک شرکت در ابتدا آمال وآرزوهای خود را بیان می کنند و سپس برای آن چشم اندازی تعریف می شود وبرمبنای آن ماموریت وارزش ها مشخص می شوند. گروهی دیدگاهی برخلاف فوق دارند.
اما در کل میشود به طور نسبی این فرمول را ارائه داد، که برای سازمانها و شرکت های موجود که در حال فعالیت هستند معمولاً اول رسالت تبیین میشود و بعد چشم انداز بر اساس رویای صاحبان سهام تدوین میشود و برای اشخاص یا سازمان هایی که قرار است بوجود بیایند معمولاً اول چشم انداز تدوین میشود .
ارتباط مقاصد و بیانیه ماموریت
درمبانی گفته می شود که بيانيه ماموريت وسيعترين و بالاترين سطح از اهداف ومقاصد سازماني را مشخص ميكند. با اين حال، بهتر است هميشه در ذهن اين مطلب را داشته باشيم که بيانيه ماموريت سه عنصر كليدي فوق را مشخص ميكند. علاوه براين، ميتوان هماهنگ با بيانيه ماموريت از درون آن جهت گيري کلی واهداف کلان را نیز بيان ميكند.
بيانيه ماموريت سازمان مبناي اولويتها، استراتژيها، برنامهها و وظايف كاري است. براي طرحريزي مشاغل مديريت و بالاتر از اين ها، براي طرحريزي ساختارهاي مديريت به عنوان يك نقطه آغاز به حساب ميآيد.
جنبه های مشکل ساز و راه حل
تعریف بیانیه رسالت
در تعریف بیانیه ماموریت وترکیب اجزای آن اختلاف نظر وجود دارد. نمونه های بیانیه ماموریت شرکت ها نیز مشخص می کند که رویکرد مشابهی وجود ندارد و تنوع زیادی در تعریف واجزا مشاهده می شود. بنابراین، نیاز به باز تعریف ارکان اصلی شرکت در قالب برنامه می باشد. درضمن، برای تفکیک بیانیه ماموریت از جزء آن یعنی ماموریت ،از عبارت بیانیه رسالت استفاده می شود.
بنا برتعریف این کتاب، بیانیه رسالت نشاندهندهآرمان (چشمانداز) ، ماموريت و ارزش ها و باورهاي بنیادی وقراردادی سازمان است به گونهاي كه سازمان مورد نظر را از ديگر سازمانها متمايز سازد.
تقدم اجزای ارکان جهت ساز
ارکان جهت ساز مجموعه ای از عناصر استراتژیک در سطح کلان شرکت می باشد. ترکیبی از بیانیه رسالت شرکت و اهداف کلان وجهت گیری های کلی وخط مشی های کلان را ارکان جهت ساز شرکت گوییم.
نظر به اختلاف دیدگاه های در خصوص تقدم زمانی در تدوین اجزای بیانیه رسالت، نیاز به ارائه الگویی می باشدکه بتواند مشکل را حل نماید و ویژگی های خاصی داشته باشد.
اول اینکه در تدوین ارکان جهت ساز رویکردی چرخشی اجتناب ناپذیر است. این امر حتی تا آخرین مراحل برنامه ریزی ضرورت دارد. در این کتاب ابتدا چشم انداز تدوین می گردد و سپس ماموریت شرکت و بر مبنای آن و با محوریت حوزه های استراتژیک، ارزش های بنیادی وقراردادی شکل می گیرد.
اهداف کلان و جهت گیری های کلی وخط مشی های کلان سه عنصر استراتژیکی هستند که به ترتیب و برمبنای بیانیه رسالت و یا هماهنگ با آن تدوین می شوند. تعریف اجزای ارکان جهت ساز و شرح ارتباط آنها با همدیگر در فصل های بعدی خواهد آمد.
توجه: انتشار مطالب این سایت، در سایت های فروش الکترونیکی ممنوع است و در دیگر سایت ها بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
می خواهید بیشتر بدانید؟
دانلود کنید. |
نیاز به مشاوره دارید؟ | به پژوهش نیاز داری؟ | نیاز علمی دیگری داری؟ |
TUSTAM.MISSION STATE.VZRI | با ما تماس بگیرید. | با ما تماس بگیرید. | نیاز خود را با ما در میان بگذار |
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!