1-1-23- تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت چیست؟

1-1-23-1- شرح موضوع
در گذشته مدیران بر اساس یک فرض دو گانه عمل می کردند: اینکه آینده تا حد زیادی مانند گذشته است ( بنابراین اهداف می توانند بر اساس پیش بینی های دقیق تعیین گردند). از آنجایی که این فرض دیگر معتبر نیست این مطلب اهمیت پیدا می کند که راه هایی توسعه یابد که مدیران را قادر سازد تا علیرغم اینکه نمی توانند آینده را به دقت پیش بینی نمایند به نتایج بهتری دست یابند.
در حالی که ممکن است تفاوت کمی بین پیامدهای برنامه ریزی استراتژیک و بهترین برنامه ریزی بلند مدت وجود داشته باشد، اما در عمل دارای تفاوت های اساسی هستند .
به نظر مک کون در برنامه ریزی بلند مدت اهداف و پیش بینی ها براساس فرض ثبات سازمانی است. در حالی که در برنامه ریزی استراتژیک، نقش سازمان در محیط آن بررسی می شود.
برنامه ریزی استراتژیک باعث می شود تا سازمان فعالیت ها و خدماتش را برای برآوردن نیازهای در حال تغییر محیط تطبیق دهد. این برنامه ریزی نه تنها چارچوبی برای بهبود برنامه ها ارائه می کند بلکه چارچوبی برای ساختار دهی مجدد برنامه ها، مدیریت و همکاری ها و نیز برای ارزیابی پیشرفت سازمان در این زمینه ارائه می کند(آقازاده ،1383).

جدول شماره1 : تفاوت برنامه ریزی استراتژیک با برنامه ریزی بلند مدت

موضوع برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی بلند مدت
فرضیات سیستم باز است و همانطور که جامعه تغییر می کند سازمان نیز باید تغییر کند. سیستم بسته است برنامه های کوتاه مدت و طرح ها در داخل آن سیستم تدوین و توسعه می یابد.
تمرکز روی فرآیند برنامه ریزی تعیین ماموریت، رسالت، محیط خارجی و ظرفیت سازمانی و آموزش کار کنان جامعه است. طرح نهایی برنامه و تحلیل داخلی آن است.
برنامه ریزی توسط گروه کوچکی از برنامه ریزان و شرکت گسترده افراد ذینفع صورت می گیرد. اداره بخش برنامه ریزی یا افراد متخصص و حرفه ای صورت می گیرد.
تصمیم گیری بر اساس تمایلات و روندهای جاری و مشخص صورت می گیرد. بر اساس اطلاعات موجود صورت می گیرد.
تاکید روی تغییرات درون سازمانی روش های برنامه ریزی و برنامه ریزی درون سازمانی و برون سازمانی تغییرات و روندهای جاری و مشخص صورت می گیرد.
آینده نگری سوال می کندچه تصمیماتی بر اساس درک موقعیت پنج سال آینده متناسب با وضعیت حال اتخاذ می شود. براهداف دراز مدت و کوتاه مدت از حال تا پنج سال آینده تمرکز دارد.
 

استوار است بر اساس

تصمیم گیری خلاق و بصیرت آمیز این که چگونه سازمان را بر اساس محیط در حال تغییر آینده هدایت کرد و کدام فرآیند سازمانی قادر به اتخاذ بهترین تصمیم و پیش بینی آینده است و می تواند بر اساس توافق همگانی عمل کند. مجموعه ای از اطلاعات مرتبط به هم و مفصل سازمانی و برنامه واحدهای مختلف سازمانی و نمایندگی های مربوطه و توانایی بودجه های جاری
فرآیند برنامه ریزی به صورت از بالا به پایین و در سطوح فوقانی و مدیریت استراتژیک سازمان صورت می گیرد. فرآیندی از پایین به بالا و در سطح پایین سازمان صورت می گیرد.
نوع بازدید با در نظر گرفتن بهترین و بدترین حالت سعی در برنامه ریزی واقع بینانه تری دارد. برنامه ریزی بلند مدت تا حدود زیادی خوشبینانه است.
تغییر پذیری از آنجا که با دید کلی و یکپارچه به مسائل نگاه می کند تغییر پذیری کمتری داشته هماهنگی و سازگاری بیشتری با برنامه های جزیی تر ایجاد می کند. فرآیند برنامه ریزی بلند مدت به ندرت ثابت می ماند و کمتر با برنامه های جزیی و انفرادی هماهنگ می شود.
گرایش بر برنامه ریزی و هدف گذاری کیفی و انعطاف پذیر است. برنامه ریزی و هدف گذاری کمی است که انعطاف پذیری و شرایط واقع بینامه کمتری دارد.

با وجود آن که هر دو برنامه بر سازمان و آن چه سازمان باید برای بهبود عملکرد خود انجام دهد تاکید دارد در عمل این دو نوع برنامه از چهار نظر بنیادی با یکدیگر تفاوت دارند :
الف – برنامه ریزی استراتژیک با مسایلی که جنبه سیاسی یافته اند، تناسب بیشتری دارد ولی برنامه ریزی بلند مدت بیشتر بر مشخص کردن اهداف و مقاصد و تبدیل آن ها به بودجه و برنامه های کاری جاری نظر دارد.
ب- برنامه ریزان استراتژیک انتظار وقوع روند های جدید، رویداد ها و وقفه هایی در روند مورد بحث و بروز غافل گیری های گوناگون را دارند؛ در حالی که برنامه ریزان بلند مدت براین فرض تمایل دارند که روند های جاری، تا آینده ادامه خواهد داشت.
پ- چون راهنمای برنامه ریزان استراتژیک اغلب، دورنمای موفقیت (شکل مطلوب سازمان) است برنامه های استراتژیک غالباً نمایان گر تغییرات کیفی است. در صورتی که طرح های بلند مدت نوعاً قیاس و استنباطی از وضع موجود هستند و اغلب در قالب هدف هایی مطرح می شوند که نمایان گر روند های جاری هستند.
ت- برنامه ریزی استراتژیک خیلی بیشتر از برنامه ریزی بلند مدت جهت گیری عملیاتی دارد و مجموعه متنوعی از تصمیم ها و اقدام ها را در نظر می گیرد. برنامه ریزان این نوع از برنامه امکان دارد برای رسیدن به دور نمای موفقیت، استراتژی های مختلف را تعقیب کنند. در حالی که برنامه ریزان بلند مدت در یک خط تصمیم گیری و اقدام واحد گرفتار می شوند. مدل ها و رویکردهای مختلف موجود در این زمینه در پیوست شماره آمده است.
1-1-23-2- جنبه های مشکل ساز
اگر بپذیریم که محیط سازمان می تواند در طیفی از ثبات،یکنواختی ،ایستایی وحامی تا تلاطم،متنوع ،پیچیدگی و دشمنی قرار گیرد،آنگاه برنامه ها بایستی در طیفی از بلند مدت تا انعطاف پذیر شکل گیرد و دراین میان برنامه استراتژیک معرفی شده در ادبیات امروزه جایی در وسط طیف مذکورقرار می گیرد.
در واقع، چارچوب و رویکردهای موجود به برنامه ریزی استراتژیک به انعطاف پذیری فقط اعتقاد دارند ولی در واقعیت، برنامه پس از تدوین نمی تواند آنقدر انعطاف پذیر باشد که با تغییرات شدید ودائم شرایط محیطی همراه شود. برای همراه شدن با انتظارات محیطی بایستی الگویی طراحی شود که امکان تغییر وتحول(حداقل با طراحی سناریوهای مختلف) در برنامه در کلیه سطوح فراهم باشد. این امر هنگامی امکان دارد که برنامه جامع ویکپارچه باشد.

توجه: انتشار مطالب این سایت، در سایت های فروش الکترونیکی ممنوع است و در دیگر سایت ها بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

می خواهید بیشتر بدانید؟

دانلود کنید.

نیاز به مشاوره دارید؟ به پژوهش نیاز داری؟ نیاز علمی دیگری داری؟
اTISTAM.KIND OF STRATEGY.VZR با ما تماس بگیرید. با ما تماس بگیرید. نیاز خود را با ما در میان بگذار
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.