الگو ها و مدل های ارزیابی عملکرد، بهبود سازمانی وبرتری جویی

TUSTAM.ORG.PERF.APPRAISAL.SYLABUS

با شكل‎گيري سازمانها، در طول دوره‎هاي مختلف، از الگوها و مدل هاي متعددي جهت ارزيابي استفاده شده است. سازمان ها به فراخور نياز، در ابتدا تنها از شاخص هاي و ملاك هاي محدودي براي ارزيابي بهره مي‎گرفتند. گسترش فعاليت ها و حوزه عملكرد سازماني، پويايي محيط سازمان و مطرح شدن موضوعات و مسائل نوين مديريتي مانند مسئوليت اجتماعي، رضايت مشتري و … سازمان ها را بر آن داشت به شاخص هاي محدود اكتفا ننمايند از اين رو مدل هاي جامع و چند معياره شكل گرفت و تكامل يافت.

در اين فصل ابتدا الگوها و مدل هاي سنتي ارزيابي عملكرد كه تنها به شاخص هاي محدود توجه دارند مورد بررسي قرار مي‎گيرد، سپس مدل هاي جامع و چند معياره كه در بر‎گيرنده شاخص هاي متعددي هستند، مورد كنكاش قرار مي‎گيرد.

در بررسي الگوها و مدلهاي سنتي ارزيابي عملكرد، تنها معيار يا معيارهاي مورد اشاره در مدل مورد كنكاش قرار گرفته است اما در الگوها و مدلهاي جامع ارزيابي عملكرد، ضمن اشاره به تاريخچه و سابقه شكل‎گيري مدل، منطق مورد نظر مدل و نيز تمام ابعاد، مؤلفه‎ها و شاخص‎ها، شيوه امتيازدهي و اجراي مدلها مورد اشاره و كنكاش لازم قرار گرفته است.

TUSTAM.ORG.PERF.APPRAISAL.VFZC