1-1-10- ویژگی های نهفته در استراتژی چیست؟

یکی از سوالاتی که در باب استراتژی مطرح می گردد این است که استراتژی بایستی چه ویژگی هایی در دورن خود داشته باشد و یا اینکه چه انتظاراتی را بایستی از استراتژی داشت. هر صاحب نظر با توجه به دیدگاه خود عناصری را در استراتژی می بیند. در ادامه دو مورد از آنها برای نمونه بیان می گردد.

1-1-10-1- دیدگاه واکر
واكر بيان مي دارد كه يك استراتژی مطلوب دربرگيرنده پنج عنصر اساسي است که عبارتند از: وسعت، اهداف، تخصیص منابع، شناسايي مزيت رقابتي پايداروهم افزایی. درادامه هرکدام توصیف می شوند(واکر،2003،ص9).
الف- وسعت یا دامنه فعالیت
وسعت سازمان عبارت است از حوزه هاي محصول/ بازار و صنايع مختلفي كه سازمان در آنها مشغول به فعاليت است يا قصد ورود به آنها را دارد. اين امر مي تواند ناشي از مأموريت سازمان باشد.
ب- اهداف کلی و عملياتي
استراتژی ها بايستی جزئيات سطح مطلوب مورد نظر را مشخص كنند كه پس از تكميل فعاليت ها بايد به آنها دست يافت، نظير: ميزان رشد، ميزان سود آوري ويا نرخ بازگشت سرمايه.
پ-تخصيص منابع
سازمان ها معمولاً منابع مالي و انساني محدودي دارند. استراتژی ها بايد نحوه كسب منابع و تخصيص آنها بين واحدهاي کسب وکار، محصول/ بازارها، بخشهاي وظيفه اي و فعاليتهاي هر يك را مشخص كنند.
ت- شناسايي مزيت رقابتي پايدار
يكي از قسمت هاي اساسي هر استراتژی، مشخص كردن اين است كه سازمان چگونه بايد در هر حوزه تجاري و هر محصول/ بازار رقابت كند. به اين منظور شركت بايد فرصت هاي بازار را شناسايي كرده و قوت هاي خود را بمنظور ايجاد تمايز پايدار نسبت به رقبا بررسي كند.
ث- هم افزايي
هم افزايي وقتي بوجود مي آيد كه واحدهاي تجاري شركت، محصول/ بازارها، منابع بكاررفته و رقابت، يكديگر را كامل كرده و درجهت تقويت همديگر باشند. هم افزايي باعث مي شودكه كل عملكرديك شركت از مجموع عملكرد تك تك فعاليت ها یا کسب کارها بيشتر باشد.

1-1-10-2- دیدگاه پیسانو
پیسانو(2012) بیان می دارد که استراتژی هیچ چیز به جز تعهد به یک الگوی رفتاری مشخص به منظور پیروی در یک رقابت نبوده و به یک فرض اساسی منتج می شود که عبارت است از اینکه “چه چیزی موجب پیروزی می شود.
وی همچنین در این میان سه هدف (و ابزار) اساسی که برای ایجاد یک استراتژی خوب مورد نیاز هستند را نام می ¬برد که عبارت از استحکام و ثبات ، انسجام و پیوستگی و همسویی یا همراستایی است.
الف- استحکام
استراتژی یک مزیت منتج از یک تصمیم نیست، بلکه نتیجه انباشتی از سلسله¬ ای از تصمیمات، عملکرد ها، رفتارها و نتایج در طول زمان است. یک استراتژی خوب چارچوبی را برای اتخاذ تصمیمات منسجم و در راستای اهداف مشخص در طول زمان به وجود می ¬آورد.
ب-پیوستگی
در یک سازمان بزرگ هر روزه تصمیمات گوناگون توسط بخش ها و مسئولین گوناگون گرفته می شود که می¬ توانند ظرفیت¬ های رقابتی سازمان را شکل دهند. در این میان استراتژی یک مکانیزم ترکیبی را به منظور اطمینان یافتن از ارتباط معنی دار این تصمیمات تاکتیکی فراهم می¬ آورد.
پ-همراستایی
سازمان ها زمانی موفق می شوند که استراتژی های آنها با واقعیت های محیط بیرونی همراستا شده باشند. در این میان، استراتژی های واحد تحقیق و توسعه باید در راستای استراتژی های کل سازمان مورد نظر قرار داشته باشند. بدین ترتیب استراتژی برای هم¬ ترازی محیط درون و بیرون سازمان مؤثر است .(خادم الرضا ،1393)

1-1-10-4- جنبه های مشکل ساز و راه حل
“چه چیزی استراتژی نیست؟”
انتظارات از استراتژی نیز در طول سیر تحول آن دچار تغییراتی شگرف شده است. دو دیدگاه فوق نمونه هایی از نقش وجایگاه استراتژی دارد. تعریف واکر نمونه هایی از ویژگی های ذاتی استراتژی است که می توان گفت امروزه از کل فرآیند مدیریت استراتژیک انتظار می رود که محقق نماید. محدود کردن انتظارات از استراتژی در تعریف پیسانو به عنوان یک نمونه قابل مشاهده است. پورتر نیز استراتژی را ابزاری برای کسب مزیت رقابتی وموقعیت یابی دربازار می داند. سایر حوزه های مدیریت نیز امروزه چارچوبی را برای تدوین برنامه استراتژیک و استراتژی ارائه نموده اند. بنابراین نمی توان کلیه انتظارت از استراتژی را به کلیه حوزه های مدیریت مانند منابع انسانی،فناوری اطلاعات وغیره تعمیم داد.
راه حل برای خارج شده ازگرداب انتظارات از نقش وآثار استراتژی، تقسیم کار میان کلیه عناصر استراتژیک (چشم انداز، ماموریت، ارزش ها، هدف، استراتژی،خط مشی و…) در قالب یک برنامه جامع ویکپارچه(استراتژیک تا عملیاتی) است. نتیجه اینکه امروزه محدود کردن انتظارات از آنچه استراتژی می تواند محقق نماید به ابزاری برای تحقق اهداف و ماموریت های سازمان اجتناب ناپذیر است. به طور خلاصه می توان گفت:
– استراتژی برنامه نیست بلکه جزئی از برنامه می باشد. برنامه مجموعه ای از عناصر استراتژیک است.
– استراتژی صرفا چگونه رسیدن به هدف است. بنابراین ، همزمان ویا بعد از هدف طراحی می شود.
– استراتژی می تواند برای هر حوزه و برای هر سطح برنامه تعریف گردد. شرایط محیطی و رویکرد های نوین ایجاب می کند که هر حوزه کارکردی و هر سطح برنامه استراتژی خاص خود را داشته باشد.

توجه: انتشار مطالب این سایت، در سایت های فروش الکترونیکی ممنوع است و در دیگر سایت ها بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

می خواهید بیشتر بدانید؟

دانلود کنید.

نیاز به مشاوره دارید؟ به پژوهش نیاز داری؟ نیاز علمی دیگری داری؟
اTISTAM.KIND OF STRATEGY.VZR با ما تماس بگیرید. با ما تماس بگیرید. نیاز خود را با ما در میان بگذار
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.