مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) فقط یک فناوری نیست بلکه یک رشته مدیریتی و حتی فراتر از آن یک رویکرد مدیریتی فرآیند محور در سازمانها ست که هدفش سازماندهی وظایف سازمان به شیوهای بهینه است و یا پیشنهاد راهکارهای نرمافزاری به خودکارسازی و استانداردسازی فرآیندها کمک میکند. خودکارسازی و استاندارسازی فرآیندها در سازمان بزرگ منجر به دستیابی به اهداف راهبردی نظیر کاهش هزینه کل، کنترل ریسک و حفاظت از مالکیتهای ذهنی میشود. امروزه بکارگیری رویکردهای نوین همانند BPM به دلیل نقشی که در افزایش بهرهوری سازمانها دارند، توجه ویژههای به خود جلب نمودهاند.
2-1- تاریخچه مدیریت فرآیند کسب وکار
مدیریت فرآیند کسب و کار مجموعه فرآیندهایی است که به سازمانها کمک میکند تا کارآیی کسب و کارشان را بهبود بخشند. در واقع این مجموعه فرآیندها، کارآیی و اثر بخشی هر سازمان را با اتوماتیک نمودن فرآیند کسب و کار آن سازمان بهینه میسازند.
شناسایی فرآیندهای کسب و کار نسبتاً ساده است. اما مشخص نمودن بخشهای مختلف کسب و کار و یافتن صاحبان فرآیندها، دشوار میباشد. مدیریت فرآیند کسب و کار علاوه بر مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان، یکپارچهسازی بیدرنگ فرآیندها را با تامین کنندگان، شرکای تجاری و مشتریان بر عهده دارد.
ادامه مطلب را می توانید در فایل پیوست مطالعه نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!