تحلیل وپیش بینی محیط کلان سازمان

تحلیل محیط خارجی و داخلی سازمان‌ها و شناسایی و ارزیابی عوامل استراتژیک چهارگانه – شامل فرصت‌ها و تهدیدات محیط خارجی و نقاط قوّت و ضعف داخلی سازمان‌ها – یکی از ارکان اساسی برنامه‌ریزی استراتژیک و نخستین گام جهت تدوین استراتژی‌ها می‌باشد

مقصود از «فرصت‌ها و تهدیدات خارجی»[1]، رویدادها و روندهای موجود در محیط خارجی سازمان است که می‌توانند در آینده به میزان زیادی به سازمان منفعت یا زیان برسانند. فرصت‌ها و تهدیدها، خارج از کنترل یک سازمان بوده و از این رو به عوامل خارجی یا برون‌سازمانی تعبیر می‌شوند(دیوید،1386).

از سویی دیگر «نقاط قوّت و ضعف داخلی»[2] در زمرۀ فعالیت‌های درون‌سازمانی و قابل کنترل قرار ‌گرفته و ممکن است سازمان آن‌ها را به شکلی ضعیف و یا به نحوی مطلوب و ایده‌آل انجام داده و مدیریت ‌نماید (همان منبع).

[1] External Factors: Opportunities and Threats

[2] Internal Factors: Strengths and Weaknesses

درمقاله پیوست مراحل ونتایج تحلیل محیط آمده است و زمینه پیش بینی محیط فراهم شده است.

external environment analysis

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.