1-1- استراتژي هاي رقابتي 

استراتژي كسب و كار ميتواند رقابتي ( مبارزه با تمام رقبا براي كسب مزيت ) باشد و نشان دهد كه يك شركت چطور بايد در يك صنعت خاص رقابت كند . استراتژي رقابتي ، موقعيتي قابل دفاع در يك صنعت ايجاد مي كند به نحوي كه شركت ميتواند بر رقباي خود غلبه كند .

1-2- استراتژیهای پورتر

مايكل پورتر براي غلبه برديگرشركتهاي رقيب موجود دريك صنعت ، دو استراتژي رقابتي ژنريك يا عمومي را پيشنهاد مي كند استراتژي هزينه كمتر و استراتژي تمايز محصول . از اين جهت اين استراتژي ها را عمومي مي گويند كه هر شركت تجاري از هرنوع و اندازه اي كه باشند حتي سازمانهاي غير انتفاعي ممكن است از اين استراتژي ها استفاده كنند.

تركيب دو نوع بازار هدف با دو استراتژي رقابتي مذكور، به چهار نوع استراتژي عمومي منجر مي شود كه در نمودار زیر نمايش داده شده است .

 نمودارشماره 1   :استراتژي هاي رقابتي پورتر

وقتي كه بازار هدف در هر دو استراتژي تمايز و هزينه كمتر، گسترده تر باشد ، اين دو استراتژي را استراتژي هاي رهبري هزينه وتمايز مي نامند . وقتي كه دواستراتژي مذكور روي يك بخش بازار متمركز مي شوند ( بازار محدود) آن دو را تمركز بر تمايز ( تمايز محور) وتمركز برهزينه ( هزينه محور) مي نامند.

1-2-1- کاربرد استراتژی های سه گانه پورتر

الف- استراتژی رهبری هزینه

هدف از این استراتژی برتری در رقابت از طریق تولید محصول با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا می باشد. بدین منظور روش پیشنهادی پرتر تولید در حجم زیاد و با قیمت کم (که اصطلاحاً آنرا استفاده از مقیاس وسیعمی نامند) می باشد.در این استراتژی شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری کاهش یابد.

– عوامل مؤثر در استراتژی رهبری هزینه

 محصول غیر تجملاتی و ساده

 سادگی طراحی محصول

 کنترل مواد خام

 هزینه کم نیروی کار

 کمک های دولت

 مزیت محل جغرافیایی

 نوآوری در تولید

 اتوماسیون

 خرید دارائیهای ارزان قیمت

 کاهش هزینه سربار

 صرفه جویی ناشی از منحنی تجربه

 صرفه جویی ناشی از تولید در مقیاس

ب- استراتژی متمایز سازی 

کسب برتری رقابتی از طریق تولید محصولی که از دیدگاه مشتریان در مقایسه با محصولات مشابه منحصر به فرد و دارای خصوصیات ویژه باشد.

مقصود از استراتژی متمایز ساختن محصول ، این است که محصولات و خدماتی عرضه شود که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر بفرد تلقی شوند و به مشتریانی عرضه شود که نسبت به قیمت حساسیت چندان زیادی نشان نمی دهند.

– عوامل مؤثر در استراتژی متمایز سازی

 کیفیت محصول

 قابلیت اعتماد محصول ( Reliability )

 حفظ حق الامتیاز ( Patent Rights )

 نوآوری محصول

 خدمات جنبی

 خصوصیات ویژه محصول

 خدمات

 نام و علامت تجاری

 کانالهای توزیع ویژه

پ- استراتژی تمرکز 

تمرکز در بخش معینی از بازار برای محدود کردن دامنه فعالیت. با محدود شدن دامنه فعالیت، امکان متمرکز کردن منابع میسر شده و یک برتری رقابتی نسبت به رقبا بدست می آِید.

مقصود از متمرکز کردن توجه بر محصولات و خدمات خاص این است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود.

– عوامل مؤثر در استراتژی تمرکز

 تنوع بسیار کم در محصولات

 بازار محدود و معین

 حوزه جغرافیایی محدود فعالیت

 تحقیق و توسعه تمرکز یافته بر روی یک محصول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.