۱-۱- استراتژی های رقابتی 

استراتژی کسب و کار میتواند رقابتی ( مبارزه با تمام رقبا برای کسب مزیت ) باشد و نشان دهد که یک شرکت چطور باید در یک صنعت خاص رقابت کند . استراتژی رقابتی ، موقعیتی قابل دفاع در یک صنعت ایجاد می کند به نحوی که شرکت میتواند بر رقبای خود غلبه کند .

۱-۲- استراتژیهای پورتر

مایکل پورتر برای غلبه بردیگرشرکتهای رقیب موجود دریک صنعت ، دو استراتژی رقابتی ژنریک یا عمومی را پیشنهاد می کند استراتژی هزینه کمتر و استراتژی تمایز محصول . از این جهت این استراتژی ها را عمومی می گویند که هر شرکت تجاری از هرنوع و اندازه ای که باشند حتی سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است از این استراتژی ها استفاده کنند.

ترکیب دو نوع بازار هدف با دو استراتژی رقابتی مذکور، به چهار نوع استراتژی عمومی منجر می شود که در نمودار زیر نمایش داده شده است .

 نمودارشماره ۱   :استراتژی های رقابتی پورتر

وقتی که بازار هدف در هر دو استراتژی تمایز و هزینه کمتر، گسترده تر باشد ، این دو استراتژی را استراتژی های رهبری هزینه وتمایز می نامند . وقتی که دواستراتژی مذکور روی یک بخش بازار متمرکز می شوند ( بازار محدود) آن دو را تمرکز بر تمایز ( تمایز محور) وتمرکز برهزینه ( هزینه محور) می نامند.

۱-۲-۱- کاربرد استراتژی های سه گانه پورتر

الف- استراتژی رهبری هزینه

هدف از این استراتژی برتری در رقابت از طریق تولید محصول با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا می باشد. بدین منظور روش پیشنهادی پرتر تولید در حجم زیاد و با قیمت کم (که اصطلاحاً آنرا استفاده از مقیاس وسیعمی نامند) می باشد.در این استراتژی شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری کاهش یابد.

– عوامل مؤثر در استراتژی رهبری هزینه

 محصول غیر تجملاتی و ساده

 سادگی طراحی محصول

 کنترل مواد خام

 هزینه کم نیروی کار

 کمک های دولت

 مزیت محل جغرافیایی

 نوآوری در تولید

 اتوماسیون

 خرید دارائیهای ارزان قیمت

 کاهش هزینه سربار

 صرفه جویی ناشی از منحنی تجربه

 صرفه جویی ناشی از تولید در مقیاس

ب- استراتژی متمایز سازی 

کسب برتری رقابتی از طریق تولید محصولی که از دیدگاه مشتریان در مقایسه با محصولات مشابه منحصر به فرد و دارای خصوصیات ویژه باشد.

مقصود از استراتژی متمایز ساختن محصول ، این است که محصولات و خدماتی عرضه شود که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر بفرد تلقی شوند و به مشتریانی عرضه شود که نسبت به قیمت حساسیت چندان زیادی نشان نمی دهند.

– عوامل مؤثر در استراتژی متمایز سازی

 کیفیت محصول

 قابلیت اعتماد محصول ( Reliability )

 حفظ حق الامتیاز ( Patent Rights )

 نوآوری محصول

 خدمات جنبی

 خصوصیات ویژه محصول

 خدمات

 نام و علامت تجاری

 کانالهای توزیع ویژه

پ- استراتژی تمرکز 

تمرکز در بخش معینی از بازار برای محدود کردن دامنه فعالیت. با محدود شدن دامنه فعالیت، امکان متمرکز کردن منابع میسر شده و یک برتری رقابتی نسبت به رقبا بدست می آِید.

مقصود از متمرکز کردن توجه بر محصولات و خدمات خاص این است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود.

– عوامل مؤثر در استراتژی تمرکز

 تنوع بسیار کم در محصولات

 بازار محدود و معین

 حوزه جغرافیایی محدود فعالیت

 تحقیق و توسعه تمرکز یافته بر روی یک محصول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.